- وظایف و تکالیف در ارائه خدمات فروش:
- مسئولیت واحد های خدمات پس از فروش وعرضه کنندگان و فرآیند کارشناسی:
1-1. آموزش و ارائه اطلاعات فنی و کاربردی مورد نیاز مشتری
1-2.دریافت شکایت مشتری در خصوص لاستیک معیوب وارایه رسید.
1-3.بررسی و کارشناسی عیب لاستیک.
1-4.اعلام نظر کارشناسی به مشتری.
1-5.درصورتی که نظر کارشناس وجود ایراد از فرایند تولید باشد،میزان درصد خسارت وارد شده(درصد باقی مانده) لاستیک توسط کارشناس محاسبه گردد.
2.عرضه کنندگان تایروتیوپ ملزم هستند که به هنگام فروش محصولات خود، مطابق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان نسبت به صدورصورتحساب فروش با رعایت ضوابط تعریف شده اقدام نمایند.
3.تولیدکنندگان ،وارد کنندگان موظف هستند در حین تبلیغات و فروش محصولات خود از ارائه هرگونه اطلاعات یا توضیحات غیر واقعی و خلاف واقع که منطبق با خصوصیات کالا نبوده و از مصادیق تقلب درکسب می باشد جدا خودداری نماید
4.واردکنندگان وتولیدکنندگان لاستیک مکلفند در زمان تحویل کالا، کتابچه راهنمای استفاده صحیح به زبان فارسی یا لوح فشرده و درج اطلاعات مورد نظر در سایت اینترنتی شرکت اقدام و کارت ضمانت را به همراه لاستیک به خریدار تحویل نماید.
4-1.تبصره 1 :واردکنندگان وتولیدکنندگان ضمن ارایه کارت ضمانت به همراه کاال به ازای هرحلقه الستیک ،شرایط استفاده ونگهداری صحیح کاال را به زبان فارسی به شیوه مناسب به مصرف کنندگان )خریداران ( اطالع رسانی نمایند
4-2.تبصره2 :اطلاعات لازم شامل شرح مشخصات درج شده بر روی لاستیک، نحوه نگهداری و مصرف ،کاربرد طرحهای مختلف،توصیه های مهم،نشانی نمایندگی خدمات پس از فروش و... می باشد.
5.واردات تایرهایی که براساس شناسنامه درج شده روی تایر بیش از دو سال از تاریخ تولید آنها گذشته، ممنوع و تخلف است.
5-1.تبصره 1:واردات تیوپ نیزکه براساس شناسنامه درج شده روی تیوپ بیش از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته، ممنوع وتخلف است.
5-2.تبصره2 :عرضه انواع لاستیک به مصرف کنندگان نهایی می بایست با اطلاع رسانی کامل اعلام تاریخ تولیدو دوره ضمانت صورت پذیرفته وفروش لاستیک بعداز دوره ضمانت از سوی عرضه کنندگان ممنوع است
6.تولید کنندگان و وارد کنندگان لاستیک بایستی کد شناسایی ورهگیری (شماره سریال) تمامی لاستیک های وارداتی را ثبت و به مدت 5 سال در سوابق شرکت نگهداری نمایند.
7.شرکتهای تولیدی و واردکنندگان جهت توزیع لاستیک در مقاطع عمده وخرده فروشی موظفند کالای خود را صرفا به واحدهای توزیعی دارای پروانه کسب معتبر و کد اقتصادی عرضه نمایند.
- پرداخت خسارت یا تعویض لاستیک :
1.تولید کننده و واردکننده در طول دوره مدت ضمانت مکلفند که هر نوع نقص یا عیب ذاتی که در لاستیک فروخته شده وجود دارد یا در نتیجه استفاده معمول از آن بروز نموده را با توجه به مفاد ضمانت نامه و مشخصات اعلامی به مصرف کننده،مسئولیت آنها را پذیرفته و لاستیک جایگزین یا خسارت آنرا مطابق با فرمول محاسباتی زیرحداکثر دوهفته پس از تاریخ شکایت ، به مشتری مسترد نماید.
تبصره1 :واردکننده طی تعهدنامه ای مکلف است نسبت به تامین خسارت کالای فروخته شده حتی پس از لغویا پایان دوره نمایندگی ویا عدم ادامه فعالیت تامادامیکه نماینده جایگزینی مسئولیت رامتقبل شده، اقدام نماید.( سازمان حمایت مکلف به اخذ تعهد می باشد) ضمنا در صورتیکه دونماینده از یک شرکت خارجی به صورت همزمان یا غیر همزمان فعالیت نموده ، بایستی به صورت تضامنی ارایه خدمات فروش و پس از فروش را بعهده گیرند
قیمت خرید ×درصد سایش آج لاستیک - قیــمـت خرید( فاکتور) = وجه خسارت لاستیک به مشتری
تبصره2 : درصورت درخواست مشتری جهت تعویض لاستیک ،نرخ جایگزین نیز مطابق با قیمت فروخته شده پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده(فاکتور) محاسبه و فروشنده نبایستی مبلغی مازاد برآن تحت عنوان قیمت بازار و یا روز درخواست و اخذ نماید.
تبصره3 :تولیدکنندگان و یا واردکنندگان در صورت اثبات عیب ذاتی در دوران ضمانت،موظف هستند هزینه های تبعی ارسال لاستیک به شرکت و یا واسطه خدمات پس از فروش را راسا تقبل و پرداخت نمایند.
تبصره 4 :تایر های مصرفی با عاج کمتر از 6/1 میلیمتر مشمول گارانتی وپرداخت خسارت نخواهند بود.
2 .تولید کننده و وارد کننده مکلف است به طور مستقیم یا از طریق واسطه فروش، واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی های مرتبط خدماتی،تعهدات خودرا در قبال مصرف کننده ایفاء نماید.
3 .چنانچه مصرف کننده قبل از استفاده از کالا و حداکثر به مدت 48 ساعت(بدون احتساب روزهای تعطیل از تاریخ فاکتور)و یا بلافاصله پس ازنصب توسط فروشنده لاستیک متوجه عیب و یا ایراد ذاتی شود فروشنده ملزم است لاستیک را با لاستیک سالم تعویض و در صورت عدم موجودی لاستیک،نسبت به پرداخت وجه آن مطابق با فاکتور اقدام نماید.بدیهی است پس از مهلت مذکور همانند سایرخریداران، از خدمات فروش وپس از فروش بهره مند خواهند شد.
4 .در صورت تعدد و فراگیر بودن عیب و یا نقیصه در انواع تایر وتیوپ عرضه شده، تولید کننده و وارد کننده مکلف است نسبت به اعلام فراخوان آن کالا با اطلاع رسانی مناسب و فراگیر، اقدام نمایند
5 .در صورت بروز اختلاف بین مصرف کننده با تولیدکننده و یا واردکننده، مرجع تشخیص نهایی در تعیین علت اصلی عیب لاستیک،سازمان ملی استاندارد ایران خواهد بود.
6 .عرضه کننده حق واگذاری مجدد یا استفاده از لاستیک خراب مسترد شده را به عنوان کالای نو و استانداردویا لاستیک فرسوده به دیگران را ندارد.
7 .به منظور بررسی و ارزیابی عملکرد نمایندگی های رسمی واردکنندکان وتولیدکنندگان در خصوص ارائه خدمات فروش و پس از فروش تولید کنندگان و واردکنندگان مکلف به راه اندازی و بکارگیری سامانه های مبتنی بر فناوری اطلاعات و بانک های اطلاعاتی و فرمت های مربوطه می باشند.